Moje cesta k přirozenému prodeji na Instagramu a vytvoření Prodejní akademie

V tomto článku s vámi chci sdílet svoji cestu, jak se ze mě stal expert na prodejní strategii na sociálních sítích, prodejní komunikaci a přirozený prodej na Instagramu. Dozvíte se, jak jsem se od práce v korporátu dostala až k založení Prodejní akademie, kde vás učím, jakým způsobem mluvit o svém produktu směrem k ideálním klientům, aby vaše tvorba opravdu nesla ovoce.

📽️ Raději si chcete o tom, jak na přirozený prodej na Instagramu, poslechnout? 

Článek má i formu audia: O prodeji bez nad(sázky) – jeden díl mého podcastu, který najdete na Spotify.

Práce v korporátu

V současné době působím v online světě už tři a půl roku. Původně jsem ale byla korporátní člověk, studovala vysokou školu, do toho pracovala v automobilovém průmyslu v zahraničí – v Německu a v Anglii. O tom, jak prodávat na Instagramu, jsem nic nevěděla.

Po nějaké době v zaměstnání jsem si uvědomila, že korporátní žebříček není něčím, co by mě dlouhodobě naplňovalo. Přemýšlela jsem, co dál. V tu dobu na mě vyskočila reklama na koučovací výcvik. 

Profesi koučinku jsem znala, věřila jsem ale klasickým mýtům. Kouč je ten, kdo radí, a dá vám plán, podle kterého jedete. Záhy jsem zjistila, že to tak není. Že se ale díky tomuto výcviku budu jednou věnovat přirozenému prodeji na Instagramu, o tom se mi tenkrát ani nesnilo.

Prodej na Instagramu jsem v korporátu neřešila

O přirozeném prodeji na Instagramu jsem za mých korporátních časů neměla ani ponětí.

Stal se ze mě kouč

 

Začala jsem trávit dlouhé hodiny studiem, následně na výcviku s klienty. Koučování bylo něco, co mě neskutečně naplňovalo. Jsem byznysový člověk, logický a pragmatický. Už předtím, než jsem na výcvik nastoupila, jsem proto věděla, že koučink nechci dělat klasicky jako všichni. Chci ho dělat jinak.

Většina z vás si nejspíš myslí, že si uděláte výcvik, získáte diplom nebo certifikát a dál své dovednosti nějakým způsobem monetizujete. Prodej se začne dít.

Tuto mylnou představu jsem naštěstí nikdy neměla. Věděla jsem, že budu potřebovat nějaké místo, kde budu lidem své služby prezentovat a prodávat. Byla jsem si jistá, že se ze mě nestane ze dne na den vyhledávaná koučka. Proto ještě před tím, než jsem nastoupila do koučovacího výcviku začala, jsem si založila instagramový profil. 

 

Moje začátky prodeje na Instagramu

 

V roce 2020 byl tento profil ještě anonymní, jmenoval se Kouč ve výcviku. Byl bez mé fotky, nikdo netušil, že jsem to já. Nechtěla jsem, aby to lidi věděli. Ale ještě zdaleka jsem na něm neprezentovala přirozený prodej na Instagramu.

V té době měli na Instagramu účet jen tři kouči, jeden z nich měl dva tisíce sledujících. Říkala jsem si, že jestli jednou budu mít tolik sledujících, budu mít určitě hodně peněz, spoustu klientů a bude to úžasné. Jak naivní jsem byla, že? 

Dnes se směju sama sobě, ale tímto způsobem člověk na začátku přemýšlí. Začala jsem na Instagram dávat příspěvky: Psala jsem o seberozvoji, ale můj obsah byl hodně obecný. Zveřejňovala jsem informace na témata, jako je moje cesta, seberozvoj, mentální péče o sebe sama.

Věřte nebo ne, v roce 2020 tento přístup fungoval. Během 4–5 měsíců jsem nabrala přesně ty dva tisíce lidí. Měla jsem tedy komunitu, kterou pravděpodobně seberozvoj zajímal. Do jisté míry byl můj obsah už tenkrát relevantní, protože jsem se opravdu snažila mluvit ke všem. Ale chovala jsem se jako influencer, sdílela jsem tipy, rady a triky, jak se mít skvěle.

 

Chcete se dozvědět víc o přirozeném prodeji na Instagramu? Pak pro vás mám článek 4 tipy jak vytvářet na Instagram příspěvky, které prodávají, kde se tomuto tématu věnuji do hloubky.

Neznala jsem základní principy prodejní techniky a strategie. Ale říkala jsem si: „Nějak se to přefiltruje, sledujících mám hodně a komunikují se mnou.“ Vždy jsem měla aktivní komunitu, protože i já byla od začátku hodně aktivní. Za konzistentnost se můžu opravdu postavit. Od založení profilu neuběhlo totiž čtrnáct dní, kdy bych něco nezveřejnila.

 

🎯Zaměřte se na ideálního klienta

Přemýšlíte, co skutečně potřebujete vědět o svém ideálním klientovi, abyste mu dokázali prodat? Vytvořila jsem masterclass Měj jasno v cílovce, kde najdete návod, na co se zaměřit při specifikaci cílovky spolu s ukázkami. Přehrajte si ji ještě dnes a zjistěte, jak informace o ideálním klientovi implementovat do vašeho obsahu.

Definování první nabídky

Postavila jsem si sama web, sestavila nabídku, nacenila jsem si služby. Nabízela jsem konzultační balíčky koučování, kdy základní balíček stál 800 Kč za hodinu. Samozřejmě jsem neměla představu, jak budu sama sebe prezentovat. Mluvila jsem neustále o koučování, což byla ta největší chyba.

Jako první v mém prodejním funnelu byla patnáctiminutová konzultace zdarma. Dnes by mě dělat konzultace zdarma zabilo, ale na začátku to bylo potřeba, protože lidi mě samozřejmě neznali, nevěřili mi. Neměla jsem žádné klienty, u kterých bych mohla ukázat výsledky, a o tom, jak přirozeně prodávat na Instagramu, jsem ještě nevěděla vůbec nic.

Na patnáctiminutové konzultace, kde jsme se se zájemci měli domluvit na tom, jestli do koučovací spolupráce půjdeme nebo nepůjdeme a jaký má koučování význam, mi chodili lidi, kteří absolutně nebyli připraveni na koučování. Byli v roli oběti a už na začátku věděli, že do spolupráce jít nechtějí. Chtěli ale tu čtvrthodinu zdarma. 

Byl to očistec. Získat prodej pro mě bylo hodně těžké. 

Za první rok jsem udělala více než 300 konzultací zdarma, ale nemohla jsem tímto způsobem pokračovat. Měla jsem sice plný kalendář, ale nevěděla jsem, kdo přijde a kdo ne, a jestli mezi nimi bude i klientm který nakoupí.

Konzultace zdarma mě začaly vyčerpávat víc než tvorba na Instagramu. Sice mě koučování uživilo, ale představa, že další měsíce a roky budu nabízet bezplatné konzultace, ze kterých je jen malé procento skutečných klientů, mě přivedla k myšlence, že prodej musím dělat jinak. V tuto chvíli se začala rodit myšlenka, jak na přirozený prodej na Instagramu. Jaké prodejní strategie a prodejní techniky mám použít.

První možnost prodeje: Přinutit klienta

Když jsem se ale zajímala o jiné možnosti prodeje, jedna z cest byla přesvědčit klienta na první schůzce, že jsem ta nejlepší a on musí zaplatit hned teď. To jsem dělat nechtěla. 

Jsem mistr ve tvorbě obsahu, ve specifické prodejní komunikaci, ale nebudu s lidmi interagovat individuálně a přesvědčovat je o tom, že moje služba je nejlepší.

 Druhá možnost prodeje: Přirozený prodej na Instagramu

Druhá cesta se objevila během COVIDu, kdy se najednou všichni ocitli doma a měli čas být online. Možné bylo úplně všechno: Prodávaly se produkty za 100 tisíc bez větší přidané hodnoty, styl prodeje byl hodně obecný a nic neříkající: „Přinesu ti jedinečnou božskou hojnost, dostaneš se na další úroveň…“ Tyto způsoby jsem v té době také používala, protože jsem nevěděla, jak prodávat jinak.

Ale potom přišel velký zlom a přestaly fungovat věci, které do té doby fungovaly. Trh se nasytil. Klienti na řeči o ničem přestali reagovat. Problém byl v tom, že jsme vůbec nevěděli, jak prodávat jinak. 

Jak jsem tuto situaci vyřešila já? Začala jsem se víc zabývat prodejní komunikací a jejími specifiky. Čím to je, že vidím do hlav lidí, dokážu rychle definovat, nad čím ideální klienti přemýšlí, co dělají nebo nedělají. 

Vytvořila jsem systém, dala mu strukturu a založila Sales Message Academy, kde tento systém učím další podnikatele. Můžete to být i vy. 

Na závěr vám chci říct, že každý začátek je těžký, všichni se vyvíjíme a rosteme. Na mém příkladu vidíte, jak velký pokrok můžete udělat, když na sobě budete pracovat a budete se posouvat nejen v přirozeném prodeji na Instagramu. Budete znát prodejní strategie a techniky, které opravdu fungují.

🚀 Dopřejte si makeover 

Pokud se chcete zlepšovat v rámci obsahového marketingu a chcete se naučit,
jak
jasně a strukturovaně prodávat své produkty a služby spřízněným klientům,
přidejte se do
Sales Message Academy, kde vám dávám jasné návody, jak na to.
Toto není jen další kurz. Toto je vaše revoluce v prodejní komunikaci.
Nebudete tápat, zda jste vše pochopili správně. Ihned dostanete můj feedback a zjistíte,
co vám v příspěvku chybí, co naopak přebývá a co můžete ještě hlouběji specifikovat.